Minisztériumi kalandom


 Egyik  vidéki  barátnőm  megkért,   hogy  járjak közbe  valami  ügyben  az  egészségügyi minisztériumban és  kérvényének elintézését  sürgessem  meg.  Éppen kapóra  jött,  mert  még  sohasem  voltam  e  minisz­tériumban  és  nagyon  izgatta  a  fantáziámat  hogy is  nézhet  ki  belülről  egy  miniszterium?Tehát  elmentem.

Régen készültem elmenni a Bukaresti miniszterium egészsegügyi részlegére .Ott dolgozik egy volt barátja  édesapámnak.Gyakran szokott megszállni nálunk ha felénk volt utban 

Mikor  be  akartam  lépni, óriási  vaskapu  állta  el  az  utamat.  Minden  erőmet megfeszítve   benyomtam  a  kaput.  Kinyílt  egyik kis  része,  de  a  legnagyobb  meglepetésemre,  nem tudom  honnan,  elém  ugrott  egy  katonaruhába  öl­töztetett  tisztviselő.  Nem  szólt  egy  szót  se,  csak  ud­variasan  megragadta a kabátomat, még udvariasab­ban  kilökött  az  utcára  s  az. orrom  előtt  becsapta a  kaput.  Biztonság  kedvéért  a  kulcsot is  reá  for­dította.

  Azután  kinyitott  egy  ablakszerű  kis lyukat s  bosszúsan  rám  kiáltott;

-  Mit  keres  itt hölgyem?

-  Szeretnék  bemenni  a  minisztériumba.

-  Itt  nem  lehet!

- Hát  nem  ez  a  bejárat?

- Itt  csak  a  miniszter  úr  jöhet  be!

-  Hát  én  hol  mehetek  be?

- A  másik  utcán!Megkerültem  az  egész  épületet  és  beértem a másik  utcába.  Tényleg,  itt  az  előbbihez  hasonló kapura  bukkantam  és  ez  nyitva  is  volt.Három  fegyveres katona  állt  bent  és  mikor be  akartam  lépni,  az  egyik  a  mellemnek  szegezte a  fegyverét.  Meghökkentem,  mert  arra gondoltam, hátha  töltve  van  a  fegyver  és  én  nem  szeretem  a töltött  fegyvereket.

-  Hová  megy ?  -  ordított  reám  hivatalos ábrázattal  a  katona.

-  Szeretnék  bemenni  a  minisztériumba.Közben  arra  gondoltam,  hogy  itt  valószínű­leg  csak  az  államtitkár szokott  bejárni.A  katona  elkiáltotta  magát.

-  Ioane!

Nemsokára  megjelent  a  Ioane  úr és  miután neki  is  megmondtam,  hogy  mit  akarok,  kegyesen beengedett.

-  Tessék  a  tudakozódó  irodába  menni!   mondta  és  egy  lépcsőre  mutatott.Felmentem  a  lépcsőn  és  beléptem  a  tudakozódó  irodába..  Kis  négyszögletes  szoba  volt, körös-körül  fapadok,  a  padokon  emberek:  katonák,  civilek,  asszonyok  és  papok.  Mindenkinek az  arcán  valami  bosszúságféle  látszott.  A  szoba közepén,  kis  asztalkánál  egy  katona  ült.  Nála lehetett  „tudakozódni.“

-  Kérem  szépen, Dr.   Groza miniszter   úrral  sze­retnék beszélni s közben  merően .nézett,ami elég nem szép dolog volt lévén,hogy egy ártatlan  nő vagyok! 

      De ki ismeri az itteni rendet?

  Majd  tollat  vett  a  kezébe,  egy  iv  papírt tett  maga  elé  és  „tudakozódni“  kezdett.

-  Hogy  hívják?Megmondtam  a  nevemet.

- Hány  éves?-   Harmincnégy   múltam.  A  harmincötöt júniusban   töltöm  be  . 

   -  Nem  vagyok reá kíváncsi !  Hol  született?-  Marosvásárhely

-  Férjezett ?- Hála  az  égnek,  elváltam !

A  főhadnagy[mert  közben megtudttam hogy van rangja is]     egy  pillanatra  abbahagyta az  írást  és  homlokát  összeráncolva  így  szólt.

-  Több  komolyságot  kérek     !Én  némán  hallgattam.

-  Gyerekei  vannak ?

-Vannak  kérem.  Különben..

.-  Foglalkozása?

-Biológusnő .

- Milyen  ügye  van ?

-  Kérem,  az  eset  a  következő.  Tetszik tudni,  van  nekem  egy  jó  barátnőm  Tecuci-ban ... Emilia Vasiliu  . . .   és  neki  van  egy  férje és  szeretné,  ha  azt  áthelyeztetné .

 Szóval  áthelyezésről  van  szó!  -  szakitott  félbe  a  főhadnagy.

-  Igen  kérem.

- És  kivel,  akar  beszélni ?—  Szeretnék  a Dr.Groza  miniszter  úr  őkegyelmességével  beszélni.

- A  kegyelmes  úr  csak  szerdán  fogad.

-  Ma  kedd  .  .  .  Szóval  holnap ?-  Valószínűleg.-  Az  államtitkár  úrral  sem  beszélhetnék ?

-  Az  államtitkár   pénteken  fogad!  Szerda  és  péntek  -  mormogtam  ma­gamban  és  elköszöntem.Mikor  az  ajtóhoz  értem,  valami  eszembe  ju­tott  és  visszafordultam Főhadnagy  úr  kérem,  szeretnék Dr. Ciocarlan százados  úrral  beszélni.Ez egy másik ismerős muki volt akit ismertem

-  Kérem,  még  én  sem  tudok  vele  beszélni, hát  maga  -  szólt  a  főhadnagy  nyomatékosan, mire  szó  nélkül  távoztam.Másnap  újból  beállítottam  a  minisztériumba. A  hivatalos  jeleneteken  végig vergődtem  és  a  fő­hadnagy    színe  elé  járulva,  mellém  adott  kísé­rőül  egy  szakaszvezetőt,  aki  felvezetett  egy  váró­terembe.

-  Kérem,  tudok  ma  beszélni  a  kegyel­mes  úrral ?A  szakaszvezető  lesújtó  pillantást vetett felém es  így  szólt:

 A  miniszter úrig   még  hosszú  az  út  .Egyik a   másik  katona  gondjaira  bízott  és  har­sányan  elkiáltotta  magát  :

- Serafim  kapitány  úrhoz !

-  Gyerünk!  -  szólott  az  új  kísérőm  s fel­vezetett  egy  hosszú  lépcsőn.  Útközben  eszembe jutott,  hogy  egy  halaszthatatlanul  sürgős  találkám van  egyik  ismerősömmel ami a  munkahelyemmel kapcsolatos  s  úgy  gondoltam,  hogy majd  később  fogom  elintézni  az  áthelyezési ügyet. Visszafordultam  a  lépcsőn  és igy szóltam kisérőm- höz  

:-  Rögtön  visszajövök!  Csak egy pillanatra  !  Hová  akar  menni? - Nem szabad  elmenni!

-  Hogy-hogy? -  kérdeztem  csodálkozva

-  Parancsot  kaptam,  hogy Serafim  kapitány úrhoz  vezessem  !

-  Hát  minek  visz  hozzá?.  -  Ez  a  parancs  !—  Hiszen  én  nem  csináltam  semmit! Minek visz  oda ?   Kérem,  tessék  jönni!Látva  a  katona  elszánt  tekintetét,  kénytelen voltam  engedelmeskedni. Egy  csomó szobán végig ­haladtunk,  míg  végre  beértem  Serafim  kapitány szobájába,  aki  egy  asztalnál  ült  és el volt  merülve a  munkájába.

-  Mit  óhajt?-  Szeretnék  a  kegyelmes  úrral  beszélni.A  kapitány  ur  is  alaposan  kikérdezett  s  fe­leleteimet  felírva  egy  darab  papírra,  átadott  egy másik  katonának  a  következő  utasítással:—  Tiron  őrnagy  úrhoz !Uj  kísérőm  titokzatosan  intett  és  megindul­tunk.

  Nemsokára  megérkeztünk  és  a  katona  egy ajtóra  mutatott,  amivel  azt  akarta  jelezni,  hogy ez a  Tiron  őrnagy  ur  szobája.

-  Bemehetek ? — kérdeztem a kezemmel  mu­togatva,  mire  ő  ugyancsak  a  kezével  azt  mutatta, hogy  jó  lesz  előbb  kopogtatni.Kopogtattam  és  egy  erős  „lehet“  volt  a  vá­lasz.Az  őrnagy  úr  éppen  cigarettázott és egy szép füstkarika  szemlélésébe  volt  elmerülve.  Lábait  ké­nyelmesen   kinyújtotta,  úgyhogy  kibújtak  az  író­asztal  innenső  oldalán.

-  Mit  parancsol?  -  kérdezte  udvariasan, anélkül,  hogy  kényelmében  zavartatta volna magát  -Szeretnék  a  kegyelmes  úrral  beszélni 

mondtam,  miközben  a  szép  füstkarika  szemlélé­sébe  merülten,  amely  a  menyezet  felé  szállott.Az  őrnagy    még  egy  szép  karikát  produ­kált  és  csak  azután  kérdezte :

-  Hogy  hívják ? kozben végig szemlelt  ket fustkarika kozot tHogy  megkíméljem  a  további  kérdezösködés- töl,  megmondtam  nevemet,  születési  évemet  és helyemet,  foglalkozásomat  és  ügyemet,  mirre  ujját a  csengő  gombjára  tette  és  igy  szólt:

—  Tessék  leülni.  ..  azonnal!Belépett  egy  katona,  aki  rejtélyesen  nézett ránk .

-  Jakobat  alezredes  úrhoz!  -  adta  ki  a parancsot  az  őrnagy.Átmentünk  az  alezredes  úr  várótermébe  s itt magamra  hagyott  a  katona.  Még  egy  páran  vol­tak a  teremben  s  bizonyos  bosszuságfélét  tapasz­taltam  az  arcokon.  Az  alezredes  úr  is  alaposan kikérdezett,  majd  helyet  mutatott  nekem  és  eltá­vozott.  Körülbelül  másfél órai  várakozás  után  új­ból  megjeleni  Jacobat  alezredes  úr  és  harsányan elkiáltotta  magát :

-  Dr.Groza   úr  eltávozott!

-  Eltávozott ? —  kérdeztem  megrökönyödve.  Igen !

-  Szóval ? ...-  Szóval  jöjjön  máskor.-  Máskor ? ..  .-  Igen,  máskor!

Bevallom őszintén bánatomban szinte elkacagtam magam.De azt is el árulom,nem mentem máskor.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Amerre mentem

Menni valahova

SZŐLŐSZEDÉS