Hamis valóság--novella

 Egy nap meglátogattuk édesanyámmal és testvéremmel Mártival az egyik unokahúgát, aki férjével és fiaival városba költözött. 

család már az udvaron  várakozott. 

    A két fiú alaposan  végig mértek  minketmi, lányok pedig őket vettük szemügyre szótlanul, amíg azután néni gyerekszobába küldött valamennyiünket.

Berontottunk fiúk felségterületére. Volt ott síneken futó játék- vonat, kis könyvnyomda

és diavetito készulék

.Mindez nagy hatást gyakorolt rám, de leginkább az fogott meg, hogy fiúknak olyan sok könyvük van ,mint például Mark  Twain összes művei! Pompás uzsonnát is kaptunk.

... Már késő délutánra járt, amikor haza indultunk. 

két család jól megértette egymást, így ettől kezdve minden héten összejöttünk. velük eltöltött délutánok kellemesen és vidáman teltek el, fiúk jól nevelt, jókedvű legénykék voltak.

Egyszer egy könyvben olvastam "barátság  örök kötelékéről."

Én  magam is mindig ezt kutattam, az iskolatársaim viszont kinevettek, legkisebb érdeklődés sem tanúsították az ilyen "ostobaságok" iránt. Most két fiúnak ajánlottam fel, hogy kössünk "örök barátságot". Ők az ötletet remeknek tartották. kisebbik viszont,

 aki nagyon erős akarata miatt hangadónak számított, azt mondta, "először mindenkinek   be kell mutatnia az aláírását".

Így tehát mind négyünknek le kellett írnia nevét egy papírfecnire. fiúk és Márti nővérem nagy gondossággal rajzolták meg az aláírásukat, kezdőbetűt minél több cikornyával, többit pedig lehetőleg olvashatatlanul, majd egy farkincát kanyarítottak nevük végére. Én teljesen feleslegesnek tartottam cikornyákat, és így egyszerű könnyen olvasható  betűkkel  írtam le nevemet.

   A fiatalabb fiú megnézte az aláírásokat, majd hangjában mélységes megvetéssel így szólalt meg:

-Micsoda? Örök barátságot akarsz kötni, egy baráti szövetség tagjává akarsz válni, és még egy elfogadható aláírást sem tudsz produkálni? Addig nem léphetsz be baráti szövetségbe, amíg nem tudod te is elfogadható módon leírni nevedet! három gyerek ezzel megkötötte "az életre és halálra szóló örök barátságot". Nagyon mély sebet ejtettek rajtam, összetörtnek és boldogtalannak éreztem magam. Alighogy hazaértem, és levettem kabátomat és sapkámat, már el is  kezdtem gyakorolni az "aláírást". Ezerszer is leírtam nevemet, az első betűt nagy lendülettel, hatalmas kezdő kacskaringó-val, többit pedig teljesen olvashatatlanul-megpróbáltam doktor bácsi aláírását utánozni, aki receptekre mindig valamilyen kibogozhatatlan irkafirkát biggyesztett rá -, majd terebélyes kígyóvonallal zártam le az alkotásomat.

     Az aláírás mesterkéltnek hatott, hiányzott  belőle  az őszinteségA következő  szombaton mégis büszkén mondtam kis barátaimnak: 

                  -Nézzétek, nekem is van már aláírásom -és egy papírfecnire firkantottam egy imponáló aláírást. két fiú és Márti  megtekintették alkotásomat, majd kisebb fiú ítéletet hirdetett:

-Jó. Az aláírásod még mindig túlságosan olvasható, de elfogadjuk, és téged is felveszünk szövetségünkbe. Boldog akartam lenni, hiszen kívánságom teljesült, de furcsa módon elmaradt vágyott érzés: Nem! Valami nem volt rendben. Amikor pedig otthon tükörbe néztem, és "láthatatlannal" -saját magammal-Szemtől-szemben álltam, belső hangot hallottam megszólalni:

-Az aláírásod nem valódi. Nem téged mutat. Azt hiszed, hogy az igazi dolgokat elérheted hamis dolgokon keresztül? Igazi barátságot hamis aláírással? Azok, akik: nem fogadják el az igazi aláírásodat, nem is lehetnek valódi barátaid ...

        Szomorúan fordultam el tükörtől, és aludni mentem. Az aláírást azonban, amelyet olyan sokáig gyakoroltam, nem tudtam többé megismételni. Undorodtam tőle. Tudtam, hogy "az életre és halálra szóló barátság" éppolyan mesterkélt, mint az "aláírásom", a fiúknak pedig fogalmuk sem volt arról barátságról, amely után én vágyakoztam -az örök, időn és téren túl létező valódi barátságról! Én pedig egyedül maradtam az igazi barátság, az igazi egység keresésében ... egyedül... egyedül.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Amerre mentem

Menni valahova

SZŐLŐSZEDÉS